Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania przeznaczona jest dla dzieci, które mają problem z nauką czytania metodą głoskową. Zazwyczaj dotyczy to pacjentów zagrożonych dysleksją, a także tych, u których zdiagnozowano alalię, afazję, spektrum autyzmu, zespół Aspergera oraz wszystkich dzieci z zaburzeniem lewopółkulowego przetwarzania materiału językowego.
Technika została opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską i bazuje ona na neuropsychologicznych badaniach.Opiera się na tym, że półkule mózgu spełniają różne role w procesie nabywania języka, umiejętności czytania oraz komunikowania się, ale jednocześnie ze sobą współpracują, przejmują dominację nad sobą w określonych sytuacjach komunikacyjnych.
Lewa odpowiada za przetwarzanie sekwencyjne (kolejność od lewej do prawej, kolejność artykułowania głosek w wyrazie, ruchów narządów artykulacyjnych), prawa realizuje funkcje symultaniczne (globalne rozpoznawanie słyszanych i odczytywanych rzeczowników w mianowniku, rozróżnianie podobnych liter i wyrazów, rozpoznawanie bodźców zawierających ładunek emocjonalny). Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej mają jak najszybciej pomóc dziecku w przejściu do czytania analityczno – sekwencyjnego, lewopółkulowego.