Gabinet Logopedyczny Dorota Machno Logopeda Kraków Edukacja i Terapia zajmuje się
Terapię logopedyczną poprzedza diagnoza, podczas której sprawdzam lateralizację, czyli dominację oka, ucha, ręki i nogi oraz przeprowadzam wywiad z rodzicem, a także przeglądam wszelką udostępnioną mi dokumentację medyczną pacjenta, opinie oraz orzeczenia wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, jeśli rodzice takimi dysponują. W razie wątpliwości i potrzeby kieruję dziecko na badania w celu sprawdzenia, czy pacjent ma niedosłuch oraz zlecam badania neurologiczne (jeśli widzę taką konieczność). Kolejnym krokiem jest sprawdzenie pionizacji języka, czyli patrzę, czy dziecko potrafi unieść język do podniebienia górnego i zrobić tzw. kobrę.
Jeśli widzę potrzebę podcięcia wędzidełka, zgłaszam to rodzicowi i wspólnie z nim podejmuję decyzję, czy dziecko powinno być poddane zabiegowi. Kolejno sprawdzam następujące obszary funkcjonowania pacjenta: wymowę głosek, słuch fonemowy, rozumienie poleceń, percepcję wzrokową, zasób słownictwa, umiejętność budowania zdań i dłuższych wypowiedzi ustnych, umiejętność dostrzegania relacji przestrzennych (np. posługiwanie się przyimkami „nad”, „pod”, „za”, „przed” itd.) , czasowych (np. rozumienie i stosowanie przysłówków: „wczoraj”, „dzisiaj”, jutro”, „rano”, „wieczorem”, itd.) przetwarzania lewopółkulowego oraz prawopółkulowego mózgu, kategoryzowania, myślenia analogicznego, logicznego, sytuacyjnego oraz abstrakcyjnego, odczytywania oraz wyrażanie emocji, sprawność grafomotoryczną. Jeśli pacjentem jest dziecko w wieku szkolnym sprawdzam umiejętność czytania ze zrozumieniem, pisania oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych, w tym poprawność językową, orograficzną, interpunkcyjną oraz czytelność pisma.
Ustalam, czy pacjent posiada w odpowiednich obszarach funkcjonowania oraz komunikacji, te umiejętności, które są adekwatne do jego wieku metrykalnego, czyli liczonego od daty urodzenia. Jeśli zauważam jakieś odstępstwa, ustalam wiek rozwojowy dziecka. Na przykład jeśli pacjent sześcioletni nie potrafi poprawnie wymówić wszystkich głosek, zgłaszam rodzicowi, na jakim etapie jest dziecko. Może się okazać, że dziecko sześcioletnie potrafi poprawnie wymawiać tylko te głoski, które są charakterystyczne według normy rozwojowej dla trzylatka, a nie wykształcił wszystkich pozostałych, które powinien opanować do tej pory. Wówczas informuję rodzica, że pomimo iż dziecko ma sześć lat zgodnie z datą urodzenia, jego rozwój zdolności artykulacyjnych jest na poziomie trzylatka i w toku terapii logopedycznej będę dążyła do wyrównania deficytów, aby dziecko opanowało takie umiejętności, które powinno mieć zgodnie ze swym wiekiem na podstawie daty urodzenia.
Kolejnym krokiem jest zaplanowanie terapii dostosowanej indywidualnie do potrzeb dziecka i jego deficytów oraz jej realizowanie, oczywiście w sposób elastyczny – modyfikowanie w zależności od postępów i stopnia osiąganych efektów. Po sprawdzeniu umiejętności we wszystkich wymienionych wyżej obszarach i ustaleniu poziomu rozwoju dziecka dobieram metody motywowania do terapii i rozwijania zaburzonych obszarów.
W swej terapii logopedycznej zawsze biorę pod uwagę to, jak pacjent radzi sobie w przedszkolu, w zerówce, w szkole, w komunikacji z rówieśnikami. Jest to dla mnie jeden z najważniejszych wyznaczników do opracowania terapii dla dziecka. Na przykład w rozmowie z rodzicem czy dzieckiem dowiaduję się, że pacjent zastępujący głoskę „r” głoską „l” ma trudności z zapamiętaniem nowych wyrazów nauczanego w zerówce języka obcego.
Wówczas wplatam w terapię logopedyczną ćwiczenia powtarzania pseudowyrazów (wyrazów nowych utworzonych na potrzeby terapii jak „samsiokretka”) w celu stymulowania dziecka do opanowywania nowych słów, zwłaszcza tych z „r”, bo przecież nauka języka to tak naprawdę opanowywanie nowych słów, ich brzmienia i zapisu. Jednocześnie mam świadomość, że zapamiętywanie nowego słownictwa jest istotne podczas nauki szkolnej – imiona i nazwiska, przezwiska bohaterów literackich poznawanych w ramach edukacji polonistycznej, nazwy geograficzne, przydomki postaci historycznych, nowe wyrazy poznawane w ramach nauki drugiego języka na dalszym etapie edukacyjnych, ale też nowe, mniej popularne imiona i nazwiska koleżanek i kolegów nierzadko pochodzących z innego kraju.
Zawsze patrzę na mojego pacjentka logopedycznego jak na osobę, która będzie musiała radzić sobie w komunikacji z otoczeniem, ale też przez długą część swojego życia w szkole na różnych przedmiotach, odpowiadać na ocenę, pisać sprawdziany oraz egzaminy oraz nieustannie wypowiadać się. Stąd podczas prowadzonej terapii logopedycznej dobieram metody, formy, materiał ćwiczeniowy z uwagi trudności szkolne.
Ważna zasadą w stosowanej przeze mnie terapii jest praca na materiale obrazkowym, tematycznym, przestrzennym, atematycznym, literowym, tekstach do czytania, wykorzystywanie historyjek obrazkowych do kształcenia nazywania i wyrażaniem relacji czasowych, przestrzennych, układanek lewopółkulowych, umiejętności czytania do rozwoju mowy, ale bez korzystania z komputera podczas zajęć oraz ćwiczeń interaktywnych dostępnych w internecie.
Nasza strona wykorzystuje ciasteczka aby lepiej działać. Możesz zapoznać się z naszymi zasadami odnośnie RODO w naszej polityce prywatności Tutaj
Jeśli zostawisz na naszej witrynie komentarz, będzie można wybrać opcję zapisu twojej nazwy, adresu e-mail i adresu strony internetowej w ciasteczkach, dzięki którym podczas pisania kolejnych komentarzy powyższe informacje będą już dogodnie uzupełnione. Ciasteczka wygasają po roku. Jeśli odwiedzisz stronę logowania, utworzymy tymczasowe ciasteczko na potrzeby sprawdzenia czy twoja przeglądarka akceptuje ciasteczka. Nie zawiera ono żadnych danych osobistych i zostanie usunięte, kiedy przeglądarka zostanie zamknięta. Podczas logowania tworzymy dodatkowo kilka ciasteczek potrzebnych do zapisu twoich informacji logowania oraz wybranych opcji ekranu. Ciasteczka logowania wygasają po dwóch dniach, a opcji ekranu po roku. Jeśli zaznaczysz opcję „Pamiętaj mnie”, logowanie wygaśnie po dwóch tygodniach. Jeśli wylogujesz się ze swojego konta, ciasteczka logowania zostaną usunięte. Jeśli zmodyfikujesz albo opublikujesz artykuł, w twojej przeglądarce zostanie zapisane dodatkowe ciasteczko. To ciasteczko nie zawiera żadnych danych osobistych, wskazując po prostu na identyfikator przed chwilą edytowanego artykułu. Wygasa ono po 1 dniu. Osadzone treści z innych witryn Sugerowany tekst: Artykuły na tej witrynie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazki, artykuły itp.). Osadzone treści z innych witryn zachowują się analogicznie do tego, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio konkretną witrynę. Witryny mogą zbierać informacje o tobie, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować twoje interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie twoich interakcji z osadzonym materiałem jeśli posiadasz konto i jesteś zalogowany w tamtej witrynie. Z kim dzielimy się danymi Jeśli zażądasz zresetowania hasła, twój adres IP zostanie dołączony do wysyłanej wiadomości. Jak długo przechowujemy twoje dane Jeśli zostawisz komentarz, jego treść i metadane będą przechowywane przez czas nieokreślony. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozpoznawać i zatwierdzać kolejne komentarze automatycznie, bez wysyłania ich do każdorazowej moderacji. Dla użytkowników którzy zarejestrowali się na naszej stronie internetowej (jeśli tacy są), przechowujemy również informacje osobiste wprowadzone w profilu. Każdy użytkownik może dokonać wglądu, korekty albo skasować swoje informacje osobiste w dowolnej chwili (nie licząc nazwy użytkownika, której nie można zmienić). Administratorzy strony również mogą przeglądać i modyfikować te informacje. Jakie masz prawa do swoich danych Jeśli masz konto użytkownika albo dodałeś komentarze w tej witrynie, możesz zażądać dostarczenia pliku z wyeksportowanym kompletem twoich danych osobistych będących w naszym posiadaniu, w tym całość tych dostarczonych przez ciebie. Możesz również zażądać usunięcia przez nas całości twoich danych osobistych w naszym posiadaniu. Nie dotyczy to żadnych danych które jesteśmy zobligowani zachować ze względów administracyjnych, prawnych albo bezpieczeństwa. Gdzie przesyłamy dane Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu.