Terapia obejmuje wywoływanie głosek, które powinny się pojawić zgodnie z normą rozwojową, a z różnych powodów to nie nastąpiło. Gabinet logopedyczny zajmuje się wywoływaniem wszystkich głosek, stosując różnorodne metody dostosowywane do indywidulanych potrzeb dziecka oraz jego predyspozycji. Bardzo często terapię wspomagam gestami wizualizacyjnymi, czyli uczę pacjenta identyfikować brzmienie z zobrazowaniem dźwięku za pomocą przypisanego mu gestu ręką w odniesieniu do ułożenia aparatu mowy.
Korzystam wówczas zazwyczaj z zestawu gestów oraz sposobów wywoływania głosek opracowanych przez prof. Jagodę Cieszyńską, chętnie sięgam również po materiały dr Iwony Michalak – Widery. Po wywołaniu głoski w sylabie utrwalamy ją , pracujemy na materiale obrazkowym – pacjent patrząc, na obrazek ma powiedzieć, co na nim widzi, następnym krokiem w terapii jest automatyzacja stosowania głosek w wyrazach, zdaniach, dłuższych wypowiedziach oraz w mowie spontanicznej.
Wykorzystuję w swej terapii metodę licznych powtórzeń, gry logopedyczne, historyjki obrazkowe oraz pomoce przestrzenne, naprzemienność ról w dialogach i scenkach (raz ja zadaję pytanie – innym razem mój pacjent). W terapię angażuję również w rozsądnym zakresie rodziców, którzy powinni pracować nad wymową dziecka według moich wskazówek w domu. Szczególne miejsce w moim gabinecie zajmuje terapia sygmatyzmu (seplenienia międzyzębowego), rotacyzmu (wywoływania oraz utrwalania głoski „r”).
Nieumiejętność artykułowania niektórych głosek, zastępowanie ich niewłaściwymi dźwiękami wynika często z zaburzenia lewopółkulowego przetwarzania materiału językowego oraz niewłaściwego dobierania kolejności ruchów języka, stąd podczas terapii ćwiczy się sekwencje głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach.